ERI, Învățământul finlandez în practică. Ce, de ce și cum

ERI, Învățământul finlandez în practică. Ce, de ce și cum

Comunicat de Presă

Premieră internațională în Sibiu: lansarea cărții „ERI, Învățământul finlandez în practică. Ce, de ce și cum” și a aplicației LessonApp, inovații finlandeze în educație

Sibiu, 15 mai 2024:

  • Conferința „Educație și Inspirație: Pedagogia Finlandeză în Practică”, organizată la Școala Gimnazială Româno-Finlandeză din Sibiu, a marcat un punct culminant al Zilelor Educației ERI, ediția I. Evenimentul a atras un număr mare de profesori, specialiști în pedagogie, părinți și reprezentanți ai instituțiilor publice, evidențiind interesul comunității locale pentru instrumentele educaționale moderne și adoptarea bunelor practici finlandeze în educația românească.
  • Johanna Järvinen-Taubert, cercetător în Finlanda, cu peste două decenii de experiență în formarea profesorilor, împreună cu Ellimaija Ahonen, CEO al LessonApp și expert în dezvoltarea relațiilor internaționale în domeniul educației, au împărtășit din experiența lor vastă în educația finlandeză.

Conferința a fost deschisă de E.S. Leena Liukkonen, ambasadorul Finlandei în România, care a subliniat angajamentul ambasadei de a promova și a sprijini educația, marcând importanța colaborării internaționale pentru a adapta și integra cele mai eficiente practici educaționale. Lansarea acestei cărți și aplicații în România reprezintă un pas înainte în acest sens, cu speranța că vor servi ca resurse valoroase pentru toți cei implicați în educație. „Unul dintre principalele obiective ale ambasadei este promovarea educației și a sistemului educațional finlandez. Sunt extrem de încântată că acum avem resurse disponibile în România, această carte și aplicație, lansate în premieră internațională chiar aici, în Sibiu. Sper să fie extrem de utile pentru voi toți.”

Momentul central al evenimentului a fost lansarea cărții „ERI, Învățământul finlandez în practică. Ce, de ce și cum” de Johanna Järvinen-Taubert, care explorează aplicabilitatea metodelor educaționale finlandeze în diverse contexte culturale, inclusiv în România. „În cartea lansată sunt subliniate mai multe principii fundamentale ale educației din Finlanda. Un aspect central este abordarea personalizată a învățării, care accentuează importanța plasării elevului în centrul procesului educațional. Aceasta implică responsabilizarea elevilor ca actori în propriul lor parcurs de învățare. Un alt principiu esențial este fundamentarea educației finlandeze pe cercetare științifică. Acesta presupune o monitorizare atentă a cercetărilor globale și integrarea descoperirilor verificate științific în practicile educaționale. Astfel, noi metode dovedite sunt adaptate și implementate pentru a stimula avansul educațional în Finlanda. Aceasta este o strategie pe care toate națiunile ar putea să o implementeze pentru a îmbunătăți educația la nivel național”, a declarat scriitoarea Johanna Järvinen-Taubert.

Panelul de discuții „Învățământul finlandez. Între mit și realitate”, moderat de Elena Lotrean, consul onorific al Finlandei în Sibiu, a oferit o platformă pentru dialog deschis despre provocările și succesul integrării metodologiilor finlandeze în școlile românești. Participanții au explorat diverse aspecte ale adaptării pedagogice și impactul acestora asupra educației locale.

Radu Szekely, cofondator al Școlilor ERI, fost secretar de stat în Ministerul Educației, a prezentat principalele avantaje ale integrării principiilor educaționale finlandeze în școlile din România, „Educația finlandeză este bazată pe principiul fundamental al constructivismului și consider că acesta este principiul care ar trebui integrat și avantajul ar fi că permite profesorului să se centreze pe elev, pe nivelul lui de dezvoltare și să pornească de acolo, pentru a construi cunoaștere, competențe noi, care să-l ajute să vadă rezultatele învățării. Acest principiu al învățării vizibile, care este bine cunoscut în Finlanda, este unul care ne-ar aduce și nouă beneficii la nivelul sistemului de învățământ. Astăzi s-a vorbit mult despre bucuria de a învăța și dacă reușim să implementăm și acest principiu al bucuriei de a învăța, ca o bază a școlii românești, vom avea și rezultate mult mai bune, într-un timp mult mai scurt, decât doar schimbând structuri”.

În plus, prezentarea aplicației mobile LessonApp de către Ellimaija Ahonen, CEO al Learning Scoop, a subliniat potențialul tehnologiei de a sprijini dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin soluții inovatoare adaptate la nevoile educaționale actuale. „Aplicația LessonApp include peste 150 de metode de predare, oferindu-le profesorilor o diversitate de opțiuni pentru a activa și inspira elevii. Astfel, profesorii pot adopta noi practici pedagogice, având ca rezultat lecții mai interesante și eficiente. Elevii devin, la rândul lor, mai entuziasmați de școală, bucurându-se de un proces de învățare plăcut și captivant. Impactul aplicației se manifestă prin idei noi și abordări îmbunătățite ale procesului educațional, care transformă experiența școlară într-una mai atractivă și mai valoroasă”, a declarat Ellimaija Ahonen.

În încheiere, Dana Pitariu, director general al Școlilor ERI, a reflectat asupra impactului colaborării cu experți finlandezi și a precizat: „Finlanda este un exemplu de excelență și inovație în educație. Naturalețea cu care se întâmplă predarea în Finlanda este unul dintre aspectele distinctive ale sistemului lor educațional. Deși ne dorim și noi să ajungem mai aproape de rezultatele pe care ei le obțin, nu există o rețetă pe care să o poți aplica și să aibă succes garantat. De aceea, cartea lansată astăzi poate, cu certitudine, să reprezinte o sursă de inspirație și cunoaștere pentru oricine activează în domeniul educației. Aceasta prezintă, într-un stil care respectă principiul accesibilității și abordării practice, specific finlandez, principiile care stau la baza organizării și derulării procesului educațional. Este practic imposibil ca, parcurgând paginile cărții, un profesor să nu se simtă mai încrezător în a aborda educația cu relaxare și deschidere, ca proces natural de explorare și descoperire, mai degrabă decât din poziția rigidă de autoritate. Această abordare creează un mediu propice în care elevii se simt în siguranță și încurajați să își exprime ideile și să-și exploreze potențialul. Ce bucurie și onoare să le avem alături de noi pe autoarele acestor resurse, cartea și aplicația LessonApp, ne simțim recunoscători pentru generozitatea și efortul lor de a împărtăși cu noi astfel de instrumente valoroase, care generează cu siguranță un impact pozitiv asupra comunității școlii noastre”.

Zilele Educației ERI vor continua cu evenimente interactive, menite să însuflețească și să inspire comunitatea, la care pot participa toți sibienii interesați: 15 mai – Clasele viitorului ALTFEL, un atelier ERI, în parteneriat cu Swiss WebAcademy (înscrieri aici https://forms.gle/s9aizqUshJhmVYup8); 16 mai – Dezvoltarea cognitivă și emoțională între 12 și 18 ani, un atelier susținut de psihoterapeutul și expertul în parenting, Diana Stănculeanu (înscrieri aici https://forms.gle/rqjN5kGduZysrkS56).

Școala Româno-Finlandeză ERI (https://www.eri.school/) a fost înființată de Fundația Didactica și funcționează în baza autorizației ARACIP, în Sibiu, începând cu anul 2016, iar în Brașov, din toamna anului 2022. De la înființare, școala și grădinița și-au construit reputația unui mediu educațional profesionist, atât în comunitatea locală, cât și la nivel național și internațional. Din toamna anului 2024, își va deschide porțile și Liceul Româno-Finlandez ERI (www.liceuleri.ro). Parteneriatele dezvoltate în educație, cu actori reprezentativi din Finlanda și România, consolidează legăturile dintre învățământ, cercetare și inovație, aducând valoare adăugată în creșterea capacității instituționale și a formării cadrelor didactice.

Share this post